OK, home office…de hogyan?

OK, home office…de hogyan?

OK, home office…de hogyan? 770 433 Siklós Barbi

„A válság a legnagyobb áldás, amely megeshet az emberekkel és az országokkal, hiszen a válság fejlődéssel jár. – ezek Albert Einstein szavai. Ha most megkérnélek Titeket, hogy jellemezzétek egy szóval a jelenlegi helyzet, bizonyára keveseteknek jutna először eszébe az „áldás” szó. Valószínűleg többetekben fogalmazódnának meg olyan szavak, mint a bizonytalanság, stressz, kihívás, krízis.

Krízis bizony, hiszen amit most sok munkavállaló tapasztal, az egy krízishelyzet, amibe alig egy hónap, pár rövid hét alatt kerültünk. Egy olyan krízishelyzetbe, amihez hasonlóval még nem találkoztunk, amiben a megszokott működési módokkal és megoldásokkal nem tudunk dolgozni, és ami joggal keltheti fel bennünk a bizonytalanság, a mások vagy éppen saját magunk és a környezetünk iránti aggodalom érzését.
A COVID-19 vírus miatt kialakult körülmények bizonytalanságaira reagálva számos vállalat állt át az otthonról történő munkavégzésre és bár a Global Workplace Analytics távmunkára vonatkozó felmérései egyértelműen mutatják a távoli munkavégzés globális térnyerését, az új rendelkezések sok alkalmazottat és vezetőt kényszerítenek egy olyan helyzetben, amely során először kell otthonról és egymástól távol dolgozniuk.
Ideális körülmények között a távmunkára való átállást egy alaposabb – nem csak technikai – előkészítés előzi meg, mely során meghatározzuk az új működésmódra vonatkozó irányelveket, felmérjük a lehetséges kihívásokat és felkészítjük a munkavállalókat a változásokra. Ezzel szemben válság idején vagy más gyorsan változó körülmények között az előkészítés ilyen szintje valószínűleg nem valósítható meg.
Bár elsőre a home office bevezetése sokak számára egy irodai kötöttségektől mentes álom megvalósulását jelentheti, a valóságban gyakran azzal szembesülünk, hogy néhány nap után valódi kihívást jelent a produktivitás fenntartása. Vajon miért?

  • Határok hiánya/ figyelmen kívül hagyása: Szerencsésebb esetben lakásunknak van egy helysége, ami az „otthoni iroda” szerepét tölti be, de gyakran előfordulhat, hogy ennek ellenére is a többi lakó nem tartja tiszteletben ezt a határt. A határok hiányában – ha olyan térben dolgozunk, ami más funkciót is betölt a lakásban (pl. nappali), akkor – a probléma még inkább érzékelhetővé válik.
  • Gyakori megszakítások: A fizikai határokon túl számos egyéb kihívással fogunk találkozni. A kutatások szerint a home office során tapasztalt teljesítménycsökkenés egyik leggyakoribb oka a munkavégzést folyamatosan megszakító zavaró tényezők jelenléte (pl. lejárt a mosogatógép programja), ezért magas önkontrollal és nagyon tudatosan kell kezelünk házimunka vagy egyéb teendők elvégzését a napi munkavégzés mellett és a munka-magánélet közötti érzékeny egyensúly fenntartását.
  • Nem megfelelő környezet: Az igényeinket kielégítő és a teljesítményt hatékonyan támogató irodai környezet kialakítása az otthonunkban bizony jelentős energiabefektetést és számos változást igényel. A megfelelő eszközök, tárolórendszerek hiányában illetve az ergonómiai szempontokat nélkülöző kialakítás alapjaiban lehetetleníti el az eredményes munkavégzést. Mindemellett az otthoni irodák gyakran egyedi tárolórendszereik miatt teret adnak olyan dolgok tárolására is, melyek nem a munkavégzéshez tartoznak, ami szintén akadályt jelenthet. Bár a szükséges tér hiánya ugyanúgy problémát jelent, sokszor praktikus helyfelhasználással számos kihívás kiküszöbölhető.

Bár láthatjuk, hogy az otthoni munkavégzés koránt sem olyan egyszerű, mint azt elsőre talán sokan gondolják, és ami egyben az oka is annak, hogy a munkáltatók csoportja továbbra is megoszlik az otthoni munkavégzést támogatók és ellenzők táborára; jelen helyzetben egyéni preferenciánktól függetlenül és a döntés joga nélkül, akár akaratunk ellenére kényszerültünk home office-ban dolgozni.
Szerencsére vannak olyan konkrét, kutatáson alapuló lépések, amelyek segíthetik mind a munkavállalót az otthoni munkavégzés hatékonyságának maximalizálásában, mind a vezetőt a távoli munkavégzésben dolgozó alkalmazottak támogatásában és eredményes irányításában. A következő napokban és hetekben pedig azon leszünk, hogy olyan hasznos tippeket és trükköket osszunk meg veletek, melyek segítséget jelenthetnek nektek a kialkult a helyzetben.
Einstein szavaival zárva: „Hagyjunk fel az egyetlen veszedelmes válsággal, tudniillik azzal a tragikus helyzettel, amikor nem is akarunk harcolni azért, hogy felülkerekedjünk.”

Buta Kinga

Leave a Reply

*

    X

    Ez a weboldal sütiket használ. Az Úniós törvények értelmében, kérem engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

    A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

    Bezárás