A nyelvi coachingról dióhéjban

Siklós Barbi | 2018-11-28

A coaching üzletágnak rengeteg vállfaja létezik: business, life, brief, valamint a számomra kevésbé ismert nyelvi coaching. Az utóbbi rögtön felkeltette az érdeklődésemet, mivel saját tapasztalataimból, ismeretségi körömből kiindulva, nagyon is aktuális probléma itthon a nyelvtanulás. Gallen Ritával, (többek között) nyelvi coachcsal ültem le beszélgetni a témáról.

Miért van szükség a nyelvi coachingra?

Évről évre jönnek ki az ilyen-olyan rangsorok, miszerint Magyarország még mindig az egyik leggyengébb nyelvtanulás tekintetében az Unióban. Bizonyára mindenkinek akad olyan ismerőse, aki már legalább harmadjára kezdi az angol újra-újra kezdő kurzust vagy hiába tanult angolul, mégsem mer megszólalni, maximum azzal a pár jól begyakorolt mondattal operál, amit még az iskolában vertek bele. De vajon miért nem merünk megszólalni, ha manapság az angol egyre több munkahely szerves része?

Az egyik fő oka ennek (ami kis hazánkra sajnos kiváltképp jellemző), hogy olyan tanulási kultúrából jön az illető, ahol nem a kommunikáció áll a fókuszban, hanem a nyelvtan. Az órákon a nyelvtan könyveket bújták, magának a beszédnek a gyakorlása pedig mellékes volt. Ebből aztán könnyen kialakulhat egyfajta perfekcionizmus, vagyis inkább nem mondok semmit, nehogy hiba legyen benne. Az önbizalom hiány, a félelem, hogy nem jót mondok és emiatt a többiek lenéznek, sajnos sok nyelvtanulóra igaz. Egy másik gyakori ok a sikertelen nyelvtanulás mögött, a nem megfelelő tanulási szokások. Ha valaki már régóta küszködik egy nyelvvel, könnyen lehet, hogy a tanulási módszerén kell változtatni, mivel, ami bevált az ismerősömnél, korántsem biztos, hogy nálunk is működik.

Mi történik egy nyelvi coaching során?

A nyelvi coach abban tud segíteni, hogy a coachee tanulási blokkjait feloldja, átsegítse őt az elakadásokon. Az üléseken itt is, mint bármelyik más coaching ágban, az kerül előtérbe, hogy mi foglalkoztatja a coacheet, min szeretne változtatni, hova szeretne eljutni. A pontos célkitűzés, a SMART (specifikus, mérhető, elérhető, releváns, időhöz kötött) célokon való végigvezetés elemi részét képezi a közös munkának. Sok kliens, nyelvtanuló nagyon bizonytalan a céljaival, képességeivel tekintetben, ezeket mindenképp tisztázni kell az ülések során. Saját adottságaink, erősségeink ismerete rengeteg pluszt ad hozzá a tanulási folyamathoz: képesek leszünk ellensúlyozni a gyenge pontjaikat, hamarabb érünk el sikereket.

Egy részletes akcióterv kidolgozása (akár napra pontosan lebontva) elengedhetetlen, ha eredményeket szeretnénk elérni: nem feltétlenül kell bonyolult dolgokra gondolni, akár 10 perc Dualingo vagy esténként feliratos filmek/sorozatok nézése a tévé helyett már sokat segíthet. Hasznos, ha van egy „beépített” személy a coachee mellett, aki be van avatva a coaching folyamatba és aki adott esetben segítheti a coach munkáját: például egy barát, aki a külföldi kiruccanás során „rákényszeríti” a coacheet a beszédre (nem ő rendel az étterembe, szállodában nem ő intézkedik stb.).

Fontos azonban leszögezni, hogy a nyelvi coaching folyamat nem helyettesíti a tényleges nyelvtanulást, gyakorlást, de rengeteget tud segíteni abban, hogy felszabaduljanak azok a gátlások (pl. hibátlan nyelvtan, kiejtés), amik megakadályozzák az illetőt céljai elérésében.

 

Szerencsés Gabriella


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*